Pelitaiteen manifesti

Juho Kuorikoski ravistelee aliarvioivia asenteita digitaalisia pelejä kohtaan. Peleissä olennaisinta on pelin kokeminen itse. Pelaaja kohtaa pelien avulla monenlaista tunnekirjoa ja parhaimmillaan saa pelaajan kyseenalaistamaan, kysymään ja ottamaan kantaa asioihin.

Kuorikoski nostaa digitaaliset pelit yhtä arvokkaaksi taidemuodoksi seitsemän vanhemman taiteenlajin rinnalle – peleissä kun on kirjallisuutta, kuvanveistoa, maalaustaidetta, arkkitehtuuria, teatteria, elokuvaa ja musiikkia.

Taiteellisia ulottuvuuksia käsitellään kirjassa konkreettisin videopeliesimerkein, valikoimaa on isompien pelistudioiden AA-peleistä aina pienibudjettisempiin indie-peleihin. Kirjassa on runsaasti tyylikästä pelikuvaa tekstin rinnalla.

Kirjan alkuosan kattavasta pelien historiasta matkataan muun muassa Pongin ja Tetriksen yksinkertaisesta kauneudesta Civilizationin strategiallisuuden kautta aina Witcherin ja Grand Theft Auton käsikirjoituksellisiin ulottuvuuksiin.

Teoksen lopun kiteyttää kahdeksas ja uusin taidemuoto: pelit.

Pelitaiteen manifesti sopii kaikille kulttuurista ja taiteesta kiinnostuneille, olit sitten pelaaja tai vasta aloittamassa peliharrastusta. Se on samalla runsas tietopaketti digitaalisten videopelien äärelle.