Opastukset ja tietopalvelu

Voit saada puhelimitse apua kirjaston tarjoamien digipalveluiden käyttöön.

Näitä palveluja ovat verkkokirjasto Vanamo, Ellibs-palvelu, Naxoksen musiikki- ja videopalvelut sekä lehtipalvelut eMagz ja Pressreader.

Tarvitset kirjastokortin numeron ja nelinumeroisen tunnusluvun.

Emme pysty neuvomaan laitteiden käyttöä puhelimitse.

Ota yhteyttä arkisin klo 9–16.

  • 050 304 6561 tai
  • 040 868 2124

Sovimme tarkemman opastusajan (korkeintaan 1 h) tai jos mahdollista, autamme samantien. 

Digiopastusta omalla laitteella

Opastuksia ei toistaikseksi järjestetä. 

Henkilökohtaista opastusta mobiililaitteen (tabletin tai älypuhelimen) ja eri verkkopalveluiden käyttöön sovittuna ajankohtana. Ota mukaan oma laitteesi. Opastusaika noin tunti.

Ota yhteyttä verkkolomakkeellaValitse opastuksen tyypiksi digiopastus. Vahvistamme aikasi sähköpostitse tai puhelimitse. 

Vertaisopastus

Vertaisopastukset peruttu 13.3.2020 alkaen koronavirusepidemian takia kevään osalta. 

Vapaaehtoiset vertaisopastajat antavat keväisin ja syksyisin perusopastusta tietokoneen, tablettitietokoneen, älypuhelimen ja netin käytössä. 

Opastus voi olla henkilökohtaista tai pienryhmäopastusta opastettavan tarpeiden mukaan. Voit ottaa oman laitteesi mukaan.

Vertaisopastuksen järjestää Vanajaveden opisto yhdessä kirjaston kanssa.

Katso tulevat vertaisopastusten kokoontumisajat.

Digikerhot

Digikerhoja ei toistaiseksi järjestetä. 

Kaikissa kirjastoissa Hattulassa, Hämeenlinnassa ja Janakkalassa. 

Aikuisille ja senioreille suunnattujen digikerhojen tavoitteena on saada arjen digitaidot haltuun. Kerhot ovat maksuttomia. Niihin voi ottaa oman laitteen mukaan.

Digikerhoa järjestää Vanajaveden opisto yhdessä kirjaston kanssa.

Katso tulevat digikerhojen kokoontumisajat.

E-opastus

Opastusta toistaiseksi vain puhelimitse. Katso lisätiedot sivun alusta.

Hämeenlinnan kirjastoista voit varata henkilökohtaisen opastusajan 30 tai 60 minuutiksi. Kirjastovirkailija opastaa sinua käyttämään kirjaston e-aineistoja ja verkkokirjastoa.

Ota yhteyttä verkkolomakkeella. Valitse opastuksen tyypiksi e-opastus. Vahvistamme aikasi sähköpostitse tai puhelimitse.

Kirjallisuus- ja musiikkiopastus (KIMU)

Hämeenlinnan kirjasto tarjoaa henkilökohtaista kirjallisuus- ja musiikkiopastusta (KIMU). Sen tarkoituksena on auttaa asiakkaita löytämään kiinnostavaa aineistoa, kaunokirjallisuutta, tietokirjoja, musiikkia tai vaikkapa nuotteja.

KIMU-opastaja auttaa, jos olet vasta aloittamassa luku- tai musiikkiharrastusta tai jos haluat tutustua uusiin kirjallisuuden tai musiikin alueisiin. Tai jos et vain enää keksi mitään kivaa luettavaa tai kuunneltavaa.

Opastusta saa myös tietokirjallisuuden ja muiden tiedon lähteiden löytämisessä halutulta alalta. KIMU-opastusta saa sekä aikuisten että lasten ja nuorten aineistoihin. Apua aineiston löytämiseen voi pyytää myös esimerkiksi pienryhmää tai lukupiiriä varten.Ota yhteyttä verkkolomakkeella

Ota yhteyttä verkkolomakkeella. Toimitamme sinulle listan toivomastasi aineistosta ja aiheesta sähköpostilla tai kirjeenä. Voit myös sopia henkilökohtaisen tapaamisen KIMU-opastajan kanssa.

Tietopalvelu ja tiedonhaku

Tiedonhakuun erikoistuneet kirjastoammattilaiset auttavat etsimään tietoa ja paikantamaan aineistoja. He myös opastavat itsenäistä tiedonhakijaa kirjaston erilaisten aineistojen käytössä.

Kirjastonhoitajilta voi kysyä myös luku- ja kuunteluvinkkejä. 

Tietopalvelu palvelee myös puhelimitse,

  • Hämeenlinna puh. 03 621 2612
  • Hattula puh. 03 673 1318
  • Janakkala puh. 03 680 1390 

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu

Kysy kirjastonhoitajalta on kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu. Saat kysymykseesi vastauksen sähköpostitse kolmen arkipäivän kuluessa.

Tietokannat

Tietokantaluetteloon on koottu keskeisiä tiedonhaun lähteitä, muita kirjastotietokantoja ja verkkopalveluita.

Tiedonhaun avuksi

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun logo.

Kysy, kirjasto vastaa! Saat kysymykseesi vastauksen sähköpostitse kolmen arkipäivän kuluessa.