Opastukset ja tietopalvelu

Digiopastusta omalla laitteella

Henkilökohtaista opastusta mobiililaitteen (tabletin tai älypuhelimen) ja eri verkkopalveluiden käyttöön sovittuna ajankohtana. Ota mukaan oma laitteesi. Opastusaika noin tunti.

Ota yhteyttä verkkolomakkeellaValitse opastuksen tyypiksi digiopastus. Vahvistamme aikasi sähköpostitse tai puhelimitse. 

Vertaisopastus

Vertaisopastukset jatkuvat syksyllä 2019.

Vapaaehtoiset vertaisopastajat antavat keväisin ja syksyisin perusopastusta tietokoneen, tablettitietokoneen, älypuhelimen ja netin käytössä. 

Opastus voi olla henkilökohtaista tai pienryhmäopastusta opastettavan tarpeiden mukaan. Voit ottaa oman laitteesi mukaan.

E-opastus

Hämeenlinnan kirjastoista voit varata henkilökohtaisen opastusajan 30 tai 60 minuutiksi. Kirjastovirkailija opastaa sinua käyttämään kirjaston e-aineistoja ja verkkokirjastoa.

Ota yhteyttä verkkolomakkeella. Valitse opastuksen tyypiksi e-opastus. Vahvistamme aikasi sähköpostitse tai puhelimitse.

Kirjallisuus- ja musiikkiopastus (KIMU)

Hämeenlinnan kirjasto tarjoaa henkilökohtaista kirjallisuus- ja musiikkiopastusta (KIMU). Sen tarkoituksena on auttaa asiakkaita löytämään kiinnostavaa aineistoa, kaunokirjallisuutta, tietokirjoja, musiikkia tai vaikkapa nuotteja.

KIMU-opastaja auttaa, jos olet vasta aloittamassa luku- tai musiikkiharrastusta tai jos haluat tutustua uusiin kirjallisuuden tai musiikin alueisiin. Tai jos et vain enää keksi mitään kivaa luettavaa tai kuunneltavaa.

Opastusta saa myös tietokirjallisuuden ja muiden tiedon lähteiden löytämisessä halutulta alalta. KIMU-opastusta saa sekä aikuisten että lasten ja nuorten aineistoihin. Apua aineiston löytämiseen voi pyytää myös esimerkiksi pienryhmää tai lukupiiriä varten.

Täytä verkkolomake. Toimitamme sinulle listan toivomastasi aineistosta ja aiheesta sähköpostilla tai kirjeenä. Voit myös sopia henkilökohtaisen tapaamisen KIMU-opastajan kanssa.

Tietopalvelu ja tiedonhaku

Tiedonhakuun erikoistuneet kirjastoammattilaiset auttavat etsimään tietoa ja paikantamaan aineistoja. He myös opastavat itsenäistä tiedonhakijaa kirjaston erilaisten aineistojen käytössä.

Kirjastonhoitajilta voi kysyä luku- ja kuunteluvinkkejä. 

Tietopalvelu palvelee myös puhelimitse,
Hämeenlinna: puh. (03) 621 2612
Hattula: puh. (03) 673 1318
Janakkala: puh. (03) 680 1390 tai (019) 758 0390

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu

Kysy kirjastonhoitajalta on kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu. Saat kysymykseesi vastauksen sähköpostitse kolmen arkipäivän kuluessa.

Tietokannat

Tietokantaluetteloon on koottu keskeisiä tiedonhaun lähteitä, muita kirjastotietokantoja ja verkkopalveluita.

Tiedonhaun avuksi

YSA - kirjaston asiasanasto verkossa
YKL - yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä
Makupalat - kirjastojen linkit tiedonhakuun
Kirjastot.fi - tiedonhaun ja kirjastopalveluiden kokonaisuus
Kysy kirjastonhoitajalta -etätietopalvelu

Kysy, kirjasto vastaa! Saat kysymykseesi vastauksen sähköpostitse kolmen arkipäivän kuluessa.